Rehabilitacja barku

0
150
rehabilitacja barku

Ból barku od czasu do czasu dokucza wszystkim ludziom, ale jednak zdecydowanie najczęściej zmagają się z nim osoby aktywne fizycznie. Niby sport to zdrowie, jednakże nawet z tymi dobrymi rzeczami można przesadzić. Szczególnie groźne dla zdrowia i całej sylwetki są sporty siłowe, które zmuszą ciało do nienaturalnego, czasem wręcz nadludzkiego wysiłku, obciążając wszystkie mięśnie i stawy olbrzymimi ciężarami.

Trudno powiedzieć kulturyście, by nagle porzucił swoją życiową pasję, ale na pewno powinien on na siebie uważać i przede wszystkim nie bagatelizować żadnych kontuzji czy nawet drobnych urazów. Jeżeli od dłuższego czasu dokucza mu zatem silny ból barku, powinien na jakiś czas odpuścić sobie treningi i w pełni skoncentrować się na leczeniu. Rehabilitacja barku wymaga czasu i pewnych poświęceń, ale należy koniecznie ją przeprowadzić, by jeszcze bardziej nie zaszkodzić swojemu ciału i zdrowiu.

Każdy kulturysta ma swoje sposoby na poradzenie sobie z bólem i szybki powrót do treningów. Najpopularniejszy z nich polega oczywiście na łykaniu tabletek przeciwbólowych. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie korzystał z tego doraźnego środka. Tabletki przeciwbólowe są łatwo dostępne i działają błyskawicznie, dzięki czemu już po przyjęciu jednej małej kapsułki ból ustępuje i można wrócić do treningu. W taki sposób zwalcza się jednak wyłącznie sam objaw.

bark i ból

Nie można powiedzieć, że tabletka przeciwbólowa leczy kontuzję barku. Nigdy tak się nie stanie. Jeżeli więc tylko sportowiec nagle zaprzestanie brania leków, ból bardzo szybko powróci i to często ze wzmożoną siłą. A nie można żyć na kapsułkach przeciwbólowych. Mimo iż Polacy uważają je za całkiem bezpieczne środki i chętnie po nie sięgają, łykając je niczym cukierki, to jednak każdy taki preparat zmienia nieco biochemię organizmu i wywołuje pewne skutki uboczne, które na pierwszy rzut oka mogą nawet nie być zauważalne. Lepiej więc na poważnie podejść do kontuzji i porządnie się nią zająć. Im szybciej człowiek się jej pozbędzie, tym prędzej będzie mógł ponownie zająć się uprawianiem sportów.

Czy istnieją zatem jakiekolwiek skuteczne i zarazem bezpieczne sposoby na pozbycie się bólu barku? Czy taka „domowa” rehabilitacja barku ma w ogóle sens, czy lepiej jednak przeprowadzić ją z pomocą doświadczonego lekarza? Oczywiście optymalnym rozwiązaniem byłoby pójście do fizjoterapeuty, ale nie każdy ma na to czas, ochotę bądź pieniądze – wizyty, badania i późniejsze terapie bywają niestety bardzo kosztowne. Jak więc samodzielnie sobie pomóc?

Skoro tabletki przeciwbólowe odpadają, to jak inaczej zwalczyć lub zminimalizować ból? Otóż w pierwszej kolejności należałoby ograniczyć ruchomość barku. Trzeba mu dać szansę na odbudowę i regenerację, ograniczając jego ruchy do absolutnego minimum. Bark można odciążyć na kilka sposobów. Najlepszym rozwiązaniem zdaje się być specjalistyczna orteza, która ustabilizuje staw i częściowo go unieruchomi. Ortezę można też zastąpić tańszym temblakiem. Co prawda ma on ciut gorsze właściwości, ale i tak powinien zdać egzamin.

masaż pleców

Jak jeszcze sobie pomóc? Czy istnieją może inne metody na szybsze uporanie się z bólem lub całą kontuzją barku? Skoro była już mowa o stosowaniu ortez bądź temblaków, warto do tego dodać, że w trakcie rehabilitacji staw powinien być maksymalnie odciążany. Należy więc jak najbardziej oszczędzać i ramię, i całą obręcz barkową. Rehabilitacja nie idzie w parze z treningami.

Na kilka tygodni wypadałoby całkowicie zrezygnować z trenowania górnych partii ciała, by dać im szansę na dojście do siebie i dłuższy odpoczynek. Chwilową ulgę przyniosą też zimne okłady. Jeżeli ktoś przestaje radzić sobie z bólem, a rehabilitacja barku zdaje się początkowo nie pomagać, może wypróbować nawet masaże lodem, których działanie udowodniono już w wielu badaniach. Ogólnie rzecz biorąc podczas tej domowej rekonwalescencji warto też przyjrzeć się wykonywanym wcześniej ćwiczeniom. W treningu kluczową rolę odgrywa technika. Jeżeli więc ona jest kiepska, nic dziwnego, że dochodzi do kontuzji.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here