Zapalenie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze i największe ścięgno w organizmie człowieka. Ma takie cechy nie bez powodu. Ulega ogromnym siłom, dźwiga ciężar całego ciała a jego praca rośnie wielokrotnie w czasie takich aktywności jak bieg, wybicie do skoku i lądowanie.Najczęściej ulega uszkodzeniu.
Ścięgno Achillesa łączy mięśnie łydki (płaszczkowaty i brzuchaty) z guzem piętowym, stąd nazywane jest też ścięgnem piętowym. Zapalenie ścięgna ma charakter przeciążeniowy. Nawet 18% biegaczy dotyka ten problem.
OBIAWY
• Ból w okolicy przyczepu do kości piętowej.
• Ból nasilający się w czasie wysiłku lub pojawiający się po nim.
• Stan zapalny okołościęgnowy wiązać może się z procesem zwyrodnieniowym . Najczęściej występuje okoł0 2-6 cm nad przyczepem, gdzie ścięgno jest najgorzej ukrwione. Objawia się pogrubieniem i charakterystycznym „skrzypieniem” ścięgna.
PRZYCZYNY
• Nadmierne obciążenia treningowe.
• Szybkie zwiększanie dystansu przez biegaczy amatorów.
• Zbyt wczesny powrót do obciążeń treningowych sprzed dłuższej przerwy
• Skrócenie ścięgna Achillesa i mięśni łydki, brak odpowiedniego rozciągania
• Podbiegi pod górę lub bieganie po twardej nawierzchni
• Sztywne obuwie uciskające okolicę ścięgna
• Tendencja do pronacji stopy.
CO DORADZI CI FIZJOTERAPEUTA?
• Odpoczynek- tymczasowe przerwanie treningów tak aby dać czas tkankom na regenerację
• Modyfikację treningu- zmniejszenie intensywności lub objętości treningu, dodanie ćwiczeń na basenie i innych aktywności, które pozwolą na utrzymanie formy ale nie obciążają ścięgna w takim stopniu jak bieganie.
• Odpowiednie obuwie- specjalne do biegania dostosowane do typu stopy
• Okłady z lodu- kilka razy dziennie na około 5-10 min
• Rozciąganie mięśni łydki i kulszowo-goleniowych
• Zabiegi manualne lub masaż, które pomogą w zmniejszeniu napięcia mięśni i uelastycznieniu ścięgna
• Kinesio taping- aplikacja plastrów, które odciążą ścięgno.

Follow my blog with Bloglovin