Wysportowani geniusze- czy można wytrenować swój mózg?

Istnieje stereotyp, że osoby chodzące na siłownie są mało inteligentne a typowi naukowcy to osoby stroniące od wysiłku fizycznego. Czy ten stereotyp odzwierciedla prawdę? a może chodząc na siłownie możesz poprawić swoją sprawność intelektualną?

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na mięśnie, układ krążenia i układ oddychania. Aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo potrzebny jest jeszcze sprawny „ zarządca”, który steruje ruchem, dostosowuje pracę mięśni do podejmowanej aktywności.

Mózg i rdzeń kręgowy odgrywają znacząca rolę w procesie zwiększani siły skurczu mięśni. Już po jednym czy dwóch treningach czujemy się silniejsi, i to wcale nie zasługa mięśni. Układ nerwowy przystosowuje się do obciążenia aktywując większą liczbę włókien mięśniowych do skurczu. Okazuje się, że nawet nie trzeba ćwiczyć aby siła wzrastała. Nawet wyobrażanie sobie ruchu powoduje wzrost siły skurczu i większą sprawność układu nerwowego. Jest to zjawisko wykorzystywane w treningu wyobrażeniowym sportowców. Wraz z podejmowaniem aktywności fizycznej ustala się najbardziej korzystny wzorzec ruchu umożliwiający jak najlepszą realizację zadania.  W różnych fazach ruchu mięśnie aktywowane są według najbardziej optymalnego schematu  co daje mniejsze koszty energetyczne. Jest to dowód jak wielką rolę odgrywa układ nerwowy w czasie ćwiczeń. A teraz zastanówmy się czy istnieje zależność odwrotna- ćwiczenia wpływają na układ nerwowy nie tylko podczas ich wykonywania.

Proces uczenia się i zapamiętywania nowych ruchów wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego . Chroni przed pogorszeniem się funkcji poznawczych w starszym wieku a u dzieci i młodzieży może poprawić wyniki w nauce. Powstają nowe połączenia nerwowe w mózgu i mniej komórek nerwowych ulega degeneracji.  Objętość części mózgu odpowiedzialnej za uczenie się i pamięć ulega zwiększeniu. Umiarkowany wysiłek o charakterze wytrzymałościowym zwiększa dotlenienie organizmu a zatem i naszego mózgu. Powoduje wydzielanie hormonów szczęścia działając antydepresyjnie i przyczyniając się do lepszej samooceny i poprawy snu. Natomiast właściwy sen to podstawa regeneracji!

Ochronny wpływ aktywności fizycznej na układ nerwowy jest obserwowany niezależnie od wieku i intensywności ćwiczeń. Wystarczy zatem ćwiczyć regularnie nie koniecznie intensywnie i długo. okazuje się, że najbardziej korzystne są ćwiczenia nóg , być może dlatego, ze mięśnie kończyn dolnych należą do największych i najsilniejszych w  naszym ciele.Idąc na siłownie czy wychodząc pobiegać pomyślmy, że robimy to dla naszego mózgu i sprawności intelektualnej.