Trening mięśni dna miednicy

Problem nietrzymania moczu dotyka wielu kobiet, choć niewiele z nich to przyznaje. Jedną z metod służących zmniejszeniu dolegliwości jest trening mięśni dna miednicy.
Zarówno kobiety w okresie około menopauzalnym jak i młode mamy czy kobiety w ciąży mogą skarżyć się na nietrzymanie moczu. Najczęstszym rodzajem jest wysiłkowe nietrzymanie moczu, które wcale nie musi pojawiać się w czasie wysiłku. Czasami wystarczy kichniecie, kaszel czy wybuch śmiechu, gdyż za przyczynę problemu uznaje się wzrost ciśnienia w jamie brzusznej i związaną z tym zjawiskiem niewydolność mięśni dna miednicy.Za  wzrost ciśnienia odpowiada oczywiście również dźwiganie przedmiotów, ciężka praca fizyczna, ciąża czy otyłość. Wpływ na  osłabienie mięśni krocza mają także zmiany hormonalne.

Przyczyną wstydliwego problemy mogą być przeprowadzone zabiegi operacyjne, częste lub trudne porody. Towarzyszyć może wypadanie narządów rodnych.

Obok wysiłkowego nietrzymania moczu występują również inne postacie takie jak: naglące nietrzymanie moczu, nietrzymanie moczu z przepełnienia czy pozazwieraczowe nietrzymanie moczu. Dlatego przede wszystkim potrzebna jest właściwe rozpoznanie, ponieważ przyczyną problemu mogą być infekcje, cukrzyca lub zaburzenia neurologiczne. Każdy tego typu problem wymaga konsultacji z lekarzem urologiem i wprowadzenia odpowiedniego leczenia. Uzupełnieniem leczenia operacyjnego i jedną z podstawowych form leczenia zachowawczego jest trening mięśni dna miednicy.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Ćwiczenia  mięśni miednicy wymagają dyscypliny i systematyczności ale pozwalają na uzyskanie poprawy w 70% przypadków.

Należy zwrócić uwagę , że leczenie operacyjne jest stosowane w razie konieczności  kiedy leczenie zachowawcze nie przynosi efektów, niestety często z powodu przeciwwskazań nie jest możliwe. Samo przejście operacji również nie gwarantuje jej skuteczności.

Dlatego warto podjąć wyzwanie, zgłosić się do fizjoterapeuty  i spróbować ćwiczeń, gdyż nie mają one praktycznie żadnych negatywnych skutków ubocznych a oprócz wzmocnienia mięśni pomogą w poprawie postawy ciała, zmniejszą bóle pleców i ułatwią pozbycie się zbędnych kilogramów oraz usprawnią funkcjonowanie układu oddechowego i krwionośnego. Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej są czynnikami ryzyka osłabienia mięśni dna miednicy.

ćwiczenia mięśni dna miednicyW treningu mięśni dna miednicy stosuje się miedzy innymi ćwiczenia zaproponowane przez A. Kegla i B. Cantieni. Pierwsze z nich polegają na napinaniu mięśni zamykających ujście cewki moczowej, odbytu i pochwy. W czasie ćwiczeń zwraca się uwagę na właściwą pozycję i utrzymanie prawidłowego ustawienia kręgosłupa. Wzmacnia się mięśnie tworzące tłocznie brzuszną, poprawia się mechanikę oddychania stosując ćwiczenia oddechowe.

Ćwiczenia zaleca się stosować przez okres około 8 tygodni aby widoczne były efekty a następnie kontynuować trening  dla ich utrzymania. Ćwiczenia wykonuje się 2-3 razy dziennie. Napinanie mięśni dna miednicy jest niewidoczne dla otoczenia i może być wykonywane w dowolnym miejscu. Polecana jest aktywność rekreacyjna, pływanie lub ćwiczenia w wodzie. Trening można uzupełnić masażami i terapią manualną oraz elektrostymulacją mięśni. Ćwiczenia można wykonywać również w formie profilaktyki np. w czasie ciąży, przed okresem męnopauzy, po zabiegach ginekologicznych i urologicznych.