Rozciągnij się! -Jak i dlaczego stosować stretching.

Stretching jest ważnym elementem aktywności sportowych i  usprawniania po urazach narządu ruchu .Jest to rodzaj ćwiczeń, który pozwala na zachowanie bądź przywrócenie właściwej długości mięśni, wspomaga ich prawidłowe funkcjonowanie, ułatwia zachowanie odpowiedniej ruchomości stawów.

Stretching wykorzystuje zjawiska pozwalające na unikniecie odruchu na rozciąganie. Odruch ten to naturalny mechanizm chroniący tkanki przed uszkodzeniem. W odpowiedzi na rozciągniecie pojawia się skurcz mięśnia. Wzbudzanie tego odruchu może powodować uszkodzenie włókien mięśniowych i tkanki łącznej oraz tworzenie się zbliznowaceń.

Zachowanie odpowiedniego zakresu ruchu w stawach umożliwia właściwe ich funkcjonowanie i ograniczenie niekorzystnych sił powodujących zużycie chrząstki. Prawidłowa ruchomość to także możliwość wykonywania ulubionych zajęć sportowych czy aktywności życia codziennego bez kontuzji. Przywrócenie właściwej długości mięśni stwarza lepsze warunki do jego pracy więc usprawnia jego działanie i siłę.

Mięśnie najlepiej rozciągać kiedy są rozgrzane a więc rozciąganie najlepiej poprzedzić rozgrzewką ciepłymi okładami, kąpielą. Nie należy rozciągać się gwałtownie aby nie uszkodzić tkanek ani wykonywać ruchów sprężynujących.

Przyjrzyjmy się rodzajom ćwiczeń rozciągających:

Stretching dynamiczny: polega na poruszaniu częściami ciała w maksymalnych zakresach ruchu przez aktywność mięśni przeciwnie działających do rozciąganych. Jest to rodzaj ćwiczeń wplatanych w czasie rozgrzewki  i głównej części treningu.

Stretching balistyczny: polega na zwiększeniu zakresu ruchu przez nadanie określonej części ciała dużej szybkości np. wymachy nóg. Ta metoda rozciągania szczególnie grozi urazem i poza wyczynowymi sportowcami nie jest zalecana.

Stretching statyczny aktywny: polega na utrzymaniu pozycji rozciągającej za pomocą przeciwnie działających grup mięśniowych. Pozwala to na hamowanie  mięśni rozciąganych i uniknięcie odruchu na rozciąganie.

Stretching statyczny pasywny: polega na przyjęciu pozycji rozciągającej i rozluźnienie w niej mięsni tak aby rozciąganie zachodziło pod wpływem sil grawitacji. Ten rodzaj rozciągania jest polecany po treningu, pozwala zmniejszyć napięcie mięśni.

Stretching izometryczny: w pozycji rozciągającej napina się mięśnie rozciągane co pozwala na ominiecie odruchu na rozciąganie. Jest to szczególnie skuteczny i polecany rodzaj rozciągania.

W procesie rehabilitacji stosuje się stretching w celu rozciągnięcia lub tylko zmniejszenia napięcia mięśni. Jest szczególnie ważny w przewlekłych przeciążeniach, w czasie powrotu do aktywności po przebytych kontuzjach. Trwałe rozciągnięcie tkanek jest procesem długotrwałym i wymaga systematyczności. Każda zmian zakresu ruchu powinna być utrwalona w czasie ćwiczeń funkcjonalnych tak aby nasz mózg niejako nauczył się funkcjonować w nowych warunkach i korzystać z uzyskanego zakresu ruchu.