Prace w ogrodzie a bóle mięśni i stawów

Prace ogrodowe mogą spowodować przeciążenia mięśni i stawów. Co je powoduje i jak ich uniknąć?

Praca w ogrodzie, sadzie lub na działce to dla wielu osób forma odpoczynku, sposób na odstresowanie lub hobby. Jest to także forma aktywności fizycznej często o dużej intensywności. Na wyjazd na działkę czy prace w ogrodzie mamy zwykle czas w soboty i niedziele.  Taka „weekendowa” dawka prac fizycznych zwłaszcza dla osób nie przyzwyczajonych do większych obciążeń, które tylko sezonowo podejmują się takich wyzwań może okazać się przyczyną przykrych konsekwencji.

Najczęściej dolegliwości bólowe powstają w  wyniku przeciążenia mięśni i trwają najwyżej kilka dni. W  większości przypadków nie stanowią poważnego problemu jednak potrafią utrudnić lub uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Powtarzanie przeciążenia może już skutkować bardziej trwałymi zmianami a nawet poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Przyjrzyjmy się im lepiej.

  • Bóle pleców- to najczęstszy problem, który się pojawia w wyniku prac ogrodowych. Mogą mieć one charakter przewlekły i wynikać z sumowania przeciążeń lub ostry, powstały w wyniku nagłego przeciążenia np. dźwignięcia ciężkiego przedmiotu. Prowokować dolegliwości może częste schylanie np. w czasie plewienia, przekopywania rabat. Grabienie za pomocą grabi z krótkim trzonem może wymuszać zgarbioną sylwetkę. Wykonywanie pewnych czynności tylko w jednym kierunku, jedna ręką lub ze skrętem w jedną stronę może powodować przeciążenie mięśni grzbietu. Przycinanie liści lub zrywanie owoców z odchylonym tułowiem również może się przyczynić do pojawienia bólu w odcinku lędźwiowym lub szyjnym kręgosłupa. Jak temu zaradzić? Starajmy się podnosić przedmioty z umiarkowanie zgiętym kręgosłupem, w pozycji przysiadu lub wykroku. Czynności starajmy się wykonywać symetrycznie np. zmieniać ręce w czasie grabienia. Korzystajmy z taczek, wózków. Róbmy często przerwy na odpoczynek. Jeśli długo pracujemy w jakiejś pozycji starajmy się często przerywać i wykonywać ruchy przeciwne do wykonywanych np. w czasie schylania róbmy przerwy na wykonanie kilku ruchów przeprostu.
  • Barki –przyczyną dolegliwości bólowych barku mogą być czynności wymagające uniesienia rak ponad głowę i intensywne prace wymagające napięciacomputing-1503880_1920 mięśni np. przekopywanie rabat, gracowanie. Podrażnienie struktur okołostawowowych barku może być szczególnie uciążliwe i przerodzić się w przewlekły problem. Pamiętajmy, że najczęściej nasze ramiona nie są odpowiednio silne i przygotowane do tak intensywnego wysiłku.
  • Nadgarstki –przeciążenie stawów nadgarstka może wynikać z intensywnych i gwałtownych ruchów oraz długotrwałego ustawienia w jednej pozycji. Ile to możliwe unikajmy skrajnych pozycji tego stawu i często „zmieniajmy” ręce podczas prac.
  • Stawy kolanowe- mogą zostać przeciążone zwłaszcza w czasie pracy na kolanach lub pozycji kucznej. Może dojść do podrażnienia kaletek lub pojawienia się bólu w okolicach stawu rzepkowo-udowego. Podobnie jak w przypadku nadgarstków nie przebywajmy długo w jednej pozycji, zwłaszcza takiej, która wymaga znacznego zgięcia stawów kolanowych. Starajmy się równomiernie rozkładać ciężar naszego ciała na obie kończyny dolne.

Wszystkie czynności starajmy się wykonywać płynnie bez gwałtownych ruchów. Często zmieniajmy pozycję i róbmy przewy. Do pracy przygotujmy się wykonując kilka ruchów w każdym stawie przed przystąpieniem do pracy. Spowoduje to rozgrzanie mięśni i poprawi pracę stawów. Jeśli odczuwamy dolegliwości bólowe najbezpieczniej jest przerwać czynność, która je powoduje i nie kontynuować jej do ustąpienia objawów.