Pokaż mi jak biegasz a powiem Ci kim jesteś

Widząc coraz więcej osób biegających po ulicach miast każdy z łatwością zauważy, że ta sama czynność jednym wychodzi  lepiej a innym gorzej.  I nie chodzi tu o prędkość biegu. Na czym  zatem polega to subiektywne odczucie, że ktoś bieg ładnie ? Dlaczego jedni  biegacze wydają się sunąć lekko nad ziemią a inni wyglądają jakby bieg sprawiał  trudność? Czy to jedynie kwestia  większej wydolności fizycznej? A może są inne powody?

Biegać każdy może. . .

Bieganie jest najprostszą zaraz po chodzeniu formą aktywności fizycznej. Nie wymaga dużych nakładów finansowych i specjalnych obiektów. Nie wymaga wielu godzin nauki bo przecież każdy z nas opanował sztukę biegania we wczesnym dzieciństwie. Jest to więc naturalna forma ruchu dla człowieka. Jednak co się dzieję kiedy od dzieciństwa nie mieliśmy styczności z tą naturalną formą ruchu i chcemy do niej powrócić po latach?

Okazuję się , że przez lata określonych nawyków przyjmowania postawy i wzorców ruchowych wynikających z pracy zawodowej i codziennych zajęć  sylwetka i sposób poruszania w czasie biegu uległ zmianie. Długotrwałe siedzenie czy przyjmowanie  innej wymuszonej pozycji może powodową ograniczenia ruchomości stawowej, utratę siły i wytrzymałości mięśni a nawet ograniczyć zdolność koordynacji. To wszystko zaburza wzorzec ruchu podczas biegu, ale nie tylko. Wpłynie na sposób wykonywania każdej  aktywności fizycznej

Ile jest biegacza w biegaczu?

Znając kogoś długi czas jesteśmy w stanie poznać go po sposobie chodzenia . Podobnie jest z bieganiem ponieważ poza wyczynowymi sportowcami nikt nie uczył się  biegania, więc każdy biega trochę inaczej. Sylwetka w czasie biegu może sugerować czy biegacz spędza wiele godzin siedząc, ma stresującą pracę  a może na co dzień chodzi w butach na obcasie. Patrząc na sposób biegania można powiedzieć jakie ktoś ma problemy z układem ruchu lub jakie może mieć w przyszłości. Wynika to ze sposobu przenoszenia sił  z jednych struktur na inne.

O tym czy ktoś biega „ ładnie” decyduje technika biegu. Najlepszy sposób  biegania to bieganie ekonomiczne- dzięki minimum wysiłku uzyskujemy maksimum efektów. Dzięki temu nie powodujemy przeciążenia jednych struktur a unikamy używania innych. Znacząco wpływa to zmniejszenie ryzyka kontuzji. Oto najczęstsze błędy , które powodują ze  biegacz w czasie ruchu wygląda ciężko a  układ ruchu podlega nadmiernym obciążeniom:

  1. Zostawianie bioder z tyłu. To sylwetka osoby spędzającej dużo czasu w pozycji siedzącej. Nie wykorzystywanie pełnego wyprosty w stawie biodrowym i pozostawianie środka ciężkości ciała z tyłu  wymaga znacznie większej pracy mięsni i obciążenia stawów.
  2. Za małe lub zbyt duże zaangażowanie barków w czasie biegu. Ruch kończyn górnych i tułowia jest bardzo ważny w czasie biegu. Rotacje  w przeciwnych kierunkach z górnej  i dolnej części ciała spotykają się w  części piersiowo-lędźwiowej kręgosłupa i mogą wywoływać dysfunkcje tego rejonu.
  3. Stawianie stopy  z piety hamuje ruch i powoduje go mało ekonomicznym.

Co można zrobić?

Nauczenie techniki biegu nie jest rzeczą  łatwą bo wymaga zmiany nawyków ruchowych . Jednak można  w pewnym zakresie poprawić technikę biegu  na kilka sposobów:

-przeprowadzać rozgrzewkę i rozciąganie mięśni

-urozmaicać trening, od czasu do czasu pójść na basen,  fitness albo na siłownię zapewniając harmonijny rozwój i różnorodność bodźców dla układu ruchu

– zadbać  o odpowiednią regenerację masaż, saunę, bieganie nawet z drobnymi przeciążeniami wymusza zmiany wpływające na sposób biegu.

– słuchać uwag innych, osoba obserwująca  jest w stanie intuicyjnie powiedzieć czy bieg wygląda płynnie  lub czy podskakujemy w czasie biegu albo biegamy sztywno . To cenne  wskazówki do poprawy techniki biegu.