Odpoczynek ważniejszy niż trening

Regularna aktywność fizyczna podnosi wydolność,  ale to zapewnienie odpowiedniej regeneracji jest kluczem do sukcesu. Sprawdź dlaczego odpoczynek jest tak ważny w procesie treningu.

„Jeśli będę trenował częściej, więcej, intensywniej to osiągnę lepsze wyniki albo będę zdrowszy”- niestety nie jest to prawda. Organizm człowieka  potrzebuje odpoczynku  aby stawić czoła nowym wyzwaniom takim jakim jest kolejny trening.

Superkompensacja

Bodźce jakimi działamy w czasie wysiłku powinny przekraczać dotychczasowe do których jesteśmy przyzwyczajeni. Powoduje to adaptację do nowej granicy możliwości i działa kształtująco. Jednak każdy trening to wydatek energetyczny, mikrouszkodzenia włókien mięśniowych i zaburzenie równowagi organizmu. Aby w pełni przygotowanym podejść do kolejnej sesji należy zregenerować siły. Nasz organizm jest przezorny i każdy wydatek energetyczny odbudowuje z nadwyżką. Po odpowiednio intensywnym treningu mobilizujemy cały ustrój do kolejnego. Dlatego tak ważny jest odpowiednio długi odpoczynek. Jednak nie powinien być zbyt długi aby nadwyżki formy nie zgubić. Optymalnie należałoby zacząć kolejny trening u szczytu superkompensacji. Kiedy to następuje? To zależy od cech indywidualnych, wydolności, diety ,trybu życia  i sposobu regeneracji. Na początku racjonalnego treningu widzimy dość duże poprawy wyników, możliwości. Wraz ze wzrostem wytrenowania porzeczka idzie w górę i  pewne bariery trudniej pokonać.

Przetrenowanie

Kiedy bodźce których dostarczamy w czasie ćwiczeń przekraczają możliwości adaptacyjne pojawia się chroniczne zmęczenie i spadek formy. Zjawisko przetrenowania dotyczy nie tylko za dużej objętości treningu ale także częstotliwości podejmowania kolejnych sesji. Brak czasu na regenerację lub zbyt krótki czas nie pozwala na pojawienie się zjawiska superkompensacji. Ponad to zmęczenie, i sumujące się uszkodzenia narządu ruchu  to doskonały początek dla wystąpienia kontuzji. Należy pamiętać, że zapowiedzią kontuzji stawowych czy urazów mięśni i ścięgien jest  uczucie dyskomfortu, ciągnięcia lub pieczenia czyli objawy często bagatelizowane przez sportowców amatorów.

Właściwa regeneracja to nie tylko odpoczynek ale również zapewnienie optymalnych warunków do naprawy uszkodzeń i przygotowanie do kolejnego wysiłku.  Proces regeneracji wspomaga masaż, zabiegi wodne, termiczne ale także właściwy stretching, automasaż, odpowiednia dieta i nawodnienie organizmu. Aby ułatwić powrót sił pomiędzy treningami/zawodami zapraszamy do zapoznania się z ofertą pakietu biegacza i pakietu sportowego.