Kontuzje a niewłaściwe wykonywanie ćwiczeń

Jedne ćwiczenia są łatwiejsze drugie trudniejsze. Nie ma wątpliwości, że nie każde ćwiczenie jest dla każdego. Jednak nawet pozornie najłatwiejsze  ćwiczenia fizyczne źle wykonane mogą prowadzić do przeciążeń narządu ruchu. Oto kilka przykładów najpowszechniejszych błędów podczas wykonywania ćwiczeń.

Przysiad obunóż

Wydaje się być łatwym ćwiczeniem ale tak naprawdę to bardzo złożona aktywność wymagająca ruchu w stawie skokowym , kolanowym, biodrowym i stawach kręgosłupa. Jednym z bledów powodującym koślawienie w stawie skokowym i kolanowym jest kierowanie palców stóp na zewnątrz  a kolan do  środka. Powoduje to duże przeciążenie kolana podobnie jak przesuwanie kolan nadmiernie do przodu poza obrys stóp. Kolejnym problemem jest ustawienie kręgosłupa w czasie przysiadu. Nie powinien być na siłę utrzymywanie w  wyproście ponieważ prawidłowo kręgosłup ulega zgięciu podczas przysiadu, jednak zgięcie nie powinno być nadmierne i zachodzić kosztem ruchu w stawach biodrowych.

Podskoki

Podskoki na jednej nodze czy z nogi na nogę to częsty element fitnessu czy zumby. Podobnie jak w czasie przysiadu należy zwrócić uwagę aby w czasie lądowania nie dochodziło do koślawienia kolan i stóp a miednica nie opadała po przeciwnej stronie do nogi na która się ląduje. Jest to bardzo ważne, ponieważ pomaga we właściwym rozkładzie sił miedzy kończyną dolna, miednicą a kręgosłupem lędźwiowym.

Brzuszki

Wykonywanie pełnych brzuszków czyli takich podczas których odrywany jest od podłoża  kręgosłup w odcinku  lędźwiowym, jest nie zalecane ze względu na duże obciążenie dla kręgosłupa. Najlepiej jest unosić tułów około 45 stopni nad podłoże a kolana powinny być zgięte. Nie należy również przyciągać podbródka do klatki piersiowej czy ciągnąć założonymi na kark rękami za odcinek szyjny.

Wyprosty kończyny dolnej w pozycji na czworaka lub w czasie leżenia na brzuchu. Unoszenie wyprostowanej w kolanie kończyny dolnej polega na wyproście w stawie biodrowym. Należy pamiętać że prawidłowy zakres wyprostu w tym stawie to zaledwie około 15- 20 stopni ponad poziom, kiedy chcemy wykonać ruch dalej zachodzi on już w miednicy i kręgosłupie spowodowany dużą pracą mięśni  często przeciążając je i stawy kręgosłupa.

Rozciąganie

Jednym z najczęstszych błędów podczas rozciągania jest wykonywanie ruchów sprężynujących lub wymachów w celu zwiększenia zakresu ruchu.  Powoduje to mikrourazy mięśni, więzadeł i torebek stawowych, może prowadzić do bolesnych naciągnięć i stać się przyczyną kontuzji. Ćwiczenia polegające na zwiększeniu ruchomości przez zwiększenie amplitudy wymachów są zarezerwowane dla sportowców zawodowych.