Kolano biegacza

Tak zwane „ kolano biegacza” jest jednym z najczęstszych problemów osób aktywnych fizycznie. Objawia się bólem w przedniej części stawu kolanowego podczas wysiłku. Dolegliwości ustępują po odpoczynku, choć mogą dawać o sobie znać również w czasie marszu czy chodzenia po schodach.

Kolano biegacza jest to zespół bólowy  stawu rzepkowo-udowego. W normalnych warunkach rzepka ślizga się między kłykciami kości udowej. Kiedy dochodzi do zaburzenia prawidłowych warunków biomechanicznych kończyny dolnej może dojść do  konfliktu  rzepki najczęściej z bocznym kłykciem kości udowej. Powoduje to przypieranie rzepki i jej zbaczanie do zewnętrznej strony.11225736_910543442371159_9055687476711068325_n

Przyczyny

  • Dysfunkcja w obrębie kolana jest wynikiem problemów w stawie biodrowym lub stopie. Wynika to z tego, że kolano jest łącznikiem między stawem biodrowym oraz całą miednicą a stopą ustabilizowaną na podłożu. Siły przenoszone z górnej części ciała i od podłoża po części spotykają się na wysokości kolana. Anatomiczna koślawość kolana ( kiedy kolano nie znajduje się nad stopą tylko „ ucieka” do wewnątrz) lub dynamiczna koślawość ( pojawiająca się w czasie biegów, skoków) predysponują do powstania bólu w stawie rzepkowo udowym.  Ze względu na szerszą miednicę i bardziej wiotki aparat więzadłowo-torebkowy dolegliwości częściej dotyczą kobiet.
  • Obciążenia wynikające z samego biegu powodować mogą przeciążenie tkanek.  Rzepka silniej jest dociskana w stawie podczas zgięcia kolana oraz w czasie zbiegania z górki lub po nie równym podłożu. Również bieganie z akcentowaniem lądowania na piętę przyczynia się do wzrostu obciążeń w stawie kolanowym.

Rehabilitacja

  • Rozluźnienie struktur bocznej części uda i stawu kolanowego, które „pociągają” rzepkę na zewnątrz. Dzięki odpowiednim technikom manualnym oraz instruktażowi ćwiczeń rozciągających można przywrócić właściwe napięcie tych struktur.
  • Wzmacnianie mięśni otaczających staw biodrowy i kolanowy. Poprzez poprawę kontroli miednicy w czasie ruchu można zmniejszyć dynamiczne koślawienie stawu kolanowego.
  • Przywrócenie prawidłowych warunków anatomicznych w stopie. Praca nad koślawością pięty lub płaskostopiem wpływa na zmniejszenie obciążeń w obrębie stawu kolanowego.
  • Poprawa techniki biegu