Ból kolana u nastoletniego sportowca – choroba Osgooda- Schlattera

Nasilający się podczas aktywności fizycznej ból poniżej rzepki może być objawem choroby Osgooda –Schlattera, przypadłości młodych sportowców.

Choroba dotyczy guzowatości kości piszczelowej do której przyczepia się więzadło rzepki . Jest to miejsce przyczepu mięśnia czworogłowego uda. Choroba pojawia się w okresie wzmożonego wzrostu około 10-15 r. ż ,dotyczy częściej chłopców i może trwać do około 2 lat. Czynnikiem ryzyka jest intensywna aktywność fizyczna w tym okresie, stąd predysponowani będą zawodnicy sportów związanych ze skokami, bieganiem, wykonywaniem dynamicznych wyprostów stawu kolanowego ( piłka nożna, siatkówka, łyżwiarstwo figurowe, gimnastyka, balet)

Choroba zaliczana jest często do jałowych martwic a  za jej przyczynę uważa się proces defragmentacji jadra kostnienia guzowatości piszczeli spowodowany mikrourazami wynikającymi z pociągania więzadła rzepki.

Objawami są:

  • Ból około 5-7 cm poniżej rzepki, pojawiający się w czasie aktywności fizycznej i utrzymujący się po jej zaprzestaniu nawet do około 24h
  • Ból w czasie przysiadu, chodzenia po schodach, kopania piłki
  • Sztywność okolicy stawu kolanowego
  • Obrzęk miejscowy
  • Tkliwość palpacyjna

Badanie

Polega na przeprowadzeniu wywiadu, ocenie postawy ciała, zakresu ruchów stawów kończyn dolnych i siły mięśniowej oraz badaniu palpacyjnym. Lekarz może również zalecić badania dodatkowe np. RTG, USG.

Rehabilitacja

W związku z tym, że chorobie towarzyszyć mogą zmiany postawy ciąła takie jak zwiększone przodopochylenie miednicy, pronacja stopy czy koślawość stawu kolanowego, rehabilitacja nie będzie ograniczać się tylko do stawu kolanowego.

Zaleca się rezygnacje z aktywności fizycznej prowokującej objawy, stosuje się zabiegi fizykalne z maściami przeciwzapalnymi, okłady z lodu w celu zmniejszenia dolegliwości bólowych.

W postępowaniu usprawniającym stosuje się następujące działania:

  • Zabiegi manualne: rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, masaż,
  • kinesiotaping
  • Rozciąganie mięśni: czworogłowego, kulszowo-goleniowych
  • Wzmacnianie wyżej wymienionych mięśni oraz mięśni pośladkowych ze stopniowaniem trudności
  • Trening stabilizacji kompleksu ledźwiowo-miednicznego
  • Ćwiczenia propriocepcji