Ból pięty

Ból przy każdym kroku? Powszechnie za winowajcę uważa się ostrogę piętową pomijając prawdziwą przyczynę dolegliwości. Sprawdź jak sobie pomóc kiedy boli pięta.

Powięź podeszwowa a zwłaszcza rozcięgno podeszwowe mają ogromne znaczenie dla zapewnienia podpory dla stopy w czasie chodu. Przekazują siły działające na tylna część stopy w momencie kontaktu piety z podłożem w kierunku przodostopia. To stan zapalny tych elementów jest prawdziwą przyczyną przewlekłego bólu stopy. Natomiast ostroga piętowa to kostna narośl w pobliżu przyczepu krótkich mięśni stopy często występująca także wśród osób nieskarżących się na ból pięty. Gdy objawy są wynikiem urazu wskazana jest wizyta u lekarza ortopedy i wykluczenie poważniejszych patologii.

Przyczyny zapalenia rozcięgna

Dolegliwości typowe dla tego problemu to ból w dole piety nasilający się w czasie chodzenia, sztywność poranna. Zapalenie rozcięgna to najczęściej efekt przeciążenia i urazów rozcięgna, stan zapalny jest próbą naprawy zaistniałych uszkodzeń.

Problem dotyczy często biegaczy długodystansowych ale też sportowców innych dyscyplin a także osób, których praca wymaga chodzenia lub długiego stania. Za czynnik ryzyka uznaje się koślawość pięty i nadmierne napięcie mięśni łydki. Przypadłość częściej dotyka kobiet.

Co pomoże gdy boli każdy krok?

  • Skuteczne efekty daje systematyczne rozciąganie rozcięgna podeszwowego i mięśni łydki kilka razy dziennie a zwłaszcza rano przez.
  • Odpoczynek od treningów lub zmniejszenie ich intensywności na około 6 tyg.
  • Zmiana obuwia z płaskiej podeszwy na delikatny obcas (0k 2cm).
  • Okłady z lodu owiniętego w materiał na około 5-10min.
  • Automasaż piłką do tenisa.
  • Pomoc fizjoterapeuty: manualne rozciąganie rozcięgna, uwalnianie zrostów i głęboki masaż mogą zmniejszyć dolegliwości i przyspieszyć powrót do aktywności. Efekt utrwali kinesiotaping czyli dynamiczne plastrowanie, a w późniejszym etapie fizjoterapeuta zaproponuje odpowiednie ćwiczenia wzmacniające dla zapobiegania nawrotom dolegliwości.